november 2021

De herfstvakantie is alweer even voorbij; de  kinderen zitten in een lekkere "werkflow" : Komen ze 's ochtends binnen...., gaan ze meteen beginnen. Vaak eerst even  met een kort werkje, bijvoorbeeld: een bladzijde schrijven. Daarna kiezen ze meestal iets wat langer duurt. Het maken van inlegkaarten van de verschillende werelddelen was even erg populair. De puzzelstukken van de landen worden omgetrokken en ingekleurd, de namen van de landen en de hoofdsteden in de atlas opgezocht en erbij geschreven.  

Nu zijn ze door de kosmische lessen druk met de planeten, ons zonnestelsel, dag en nacht, de seizoenen, zwaartekracht, het leven van een astronaut.

En... het is herfst: Thuis zijn bladeren gedroogd waar mooie schilderijtjes mee gemaakt worden die voor ze mee naar huis gaan, staan te pronken voor onze ramen.  

Het is een heerlijke tijd, zo voor de decemberdrukte. 

oktober 2021

De kinderen zijn het schooljaar goed gestart en vonden het fijn elkaar weer te zien. We zijn veel bezig geweest met de groepsvorming en hadden de omgangsvormenweek, waarbij we samen afspraken bedachten voor onze klas.   Er zijn mooie vliegtuigjes en ruimtevaartschepen getekend met een vlag waarop de afspraak staat. Deze hangen nu voor het raam. We hebben het erover gehad dat we dit schooljaar samen een reis maken en dat de afspraken belangrijk zijn om met elkaar goed te kunnen leren en het fijn te hebben in de klas.

Met de Kinderboekenweek over beroepen zijn er veel ouders komen vertellen over hun beroep. De kinderen konden zo meer te weten komen over o.a. een arts, een kok, duurzame energie (windmolens), een rechter en een journalist. Fijn dat er zoveel ouders iets kwamen vertellen!

We zijn ook begonnen met nieuwe kosmische lessen met als thema ‘Het begin’. Er was een bijzondere les over de oerknal, het begin van alles. Elke week zijn er leuke lessen, waar de kinderen mee aan de slag gaan.

 

 

juni 2021

In de klas zijn we in de laatste weken van het schooljaar veel bezig met het afronden van het werk voor de overgang naar de volgende groep of bouw. De kinderen van groep 5 gaan hun afscheid voorbereiden. Vaak bedenken ze samen een toneelstukje voor de klas en vertellen hoe ze de middenbouw hebben ervaren. De komende week worden er ook nog enkele toetsen afgenomen. 

Daarnaast genieten de kinderen van de extra vrijdagmiddagavtiviteiten, zoals een prentenboek maken van lucifersdoosjes, beeldende vorming, textiele werkvormen, lezen met bovenbouwers en een heuse toneelvoorstelling ‘Moooi?!’ van theatergroep Lange Mannen afgelopen maandag over de vraag wat kunst eigenlijk is. Voor meer info: www.langemannen.nl

mei 2021

Met de kosmische lessen zijn we beland in de middeleeuwen. We bespreken de riddertijd en hoe er geleefd en strijd geleverd werd rondom de kastelen. De kinderen lezen er boeken over en maken werkjes, verhalen en tekeningen. Toevallig ging ook onze muziekles over middeleeuwse instrumenten, zoals de luit. De muziekles van Dennis is de laatste tijd online via het Digibord. Het Digibord gebruiken we nu vaker in de klas, ook voor de kosmische lessen.

Vorige week vrijdag hebben we als klas weer eens een heel fijn uitstapje gehad in het Woeste Westen, waar we een les kregen over waterdiertjes. De kinderen mochten ze daarna zelf zoeken en bestuderen. De kinderen waren erg enthousiast!

Om het automatiseren van het rekenen extra te oefenen doen we de komende tijd elke dag verschillende activiteiten, zoals een sommendictee, een spel met een rekenbal of rekenbingo. 

Op de laatste studiedag hebben we besproken dat we hier de komende tijd meer aandacht aan willen besteden in de verschillende bouwen. Er is ook  een aandachtstafel in de klas waar kinderen uit allerlei werkjes en spelletjes om het automatiseren te oefenen kunnen kiezen.

 

april 2021

De afgelopen tijd was een drukke en gezellige tijd voor onze klas, tevens een toetsperiode. We hebben daarnaast voor het eerst een quarantaine met de hele klas meegemaakt. Tegelijkertijd liep het onderwijsprogramma door en schakelden we twee dagen over op online-lessen. 

Naast de cognitieve lessen zoals rekenen en taal besteden we veel aandacht aan de kosmische lessen en creativiteit in de klas, maar ook aan lessen over de executieve functies bij kinderen. Executieve functies gaan bijvoorbeeld over hoe aan het werk te gaan en te blijven, hoe je te concentreren op werk of lesactiviteiten ondanks interne en externe prikkels. We merken dat deze lessen steeds belangrijker worden voor onze kinderen.

Het hoogtepunt van deze periode was dit keer de Paaslunch, waarbij bijna alle kinderen weer aanwezig konden zijn in de klas. We zagen opnieuw wat voor bijzondere kunstwerken de kinderen kunnen maken, ieder op zijn eigen wijze. Het mooie ervan is dat ze het ook voor een ander kind maken. En soms is het ook moeilijk om iets wat je heel mooi vindt en waar je veel tijd en energie in hebt gestopt weg te geven. Ze leren zo om te delen en te geven. En daarnaast om het gezellig samen vieren van Pasen en de lente, ofwel het sociale aspect, en het creatieve aspect. 

maart 2021

Het is fijn om elkaar weer te mogen ontmoeten in de klas na zo’n lange periode thuisonderwijs. 

Je merkt dat de kinderen blij zijn om samen werkjes te doen of te spelen buiten. Ze geven elkaar lesjes en hulp. Ze moeten wel weer wennen aan de afspraken in de school en in de klas. We herhalen deze nu net als bij de start van een schooljaar. Hun werk op school pakken ze goed op en je ziet dat ze juist de montessorimateriaalwerkjes in de klas vaker pakken om te doen. Er heerst een rustige werksfeer.

De lessen over weer en water van onze nieuwe kosmische methode Da Vinci zijn nu bijna afgerond. De kinderen hebben er mooie verwerkingen van gemaakt. Er worden daarnaast leuke  spreekbeurten gehouden n.a.v. lesjes met de dierenbak. De kinderen doen hierbij zelf onderzoek naar een dier. Hieronder kun je enkele posters zien van spreekbeurten.

december 2020

Na het fijne Sinterklaasfeest zijn we alweer druk in de weer om de kerstsfeer in de klas te brengen. Naast het werken aan de cognitieve vakken worden er veel mooie kunstwerkjes gemaakt. We hebben een doos voor elkaar versierd voor de kerstlunch en er worden bijzondere kerstbomen geborduurd waaraan kralen geregen worden.  De kerstboom is opgetuigd en de lichtjes in de klas en school zorgen voor een warme sfeer. We zijn klaar voor de kerstviering.

 

november 2020

In onze klas zijn de kinderen in het nieuwe schooljaar fris gestart met al hun nieuwe werk en lessen in de volgende groep.  We houden naast de lessen veel klassengesprekken over uiteenlopende onderwerpen die uit de kinderen zelf komen, bijv. over de bijzondere tijd die we nu meemaken of hoe we omgaan met de aarde. De laatste weken worden er  ook weer mooie spreekbeurten gehouden (foto: spreekbeurt Sebastian en Joe).