mei 2021

Het middenbouwkamp ging voor de tweede keer niet door. Heel erg jammer natuurlijk, maar we hadden wel een ander leuk uitje er voor in de plaats: Het Woeste Westen. Een natuurspeeltuin waar we een les kregen over het leven in de sloot. Alle kinderen hebben fanatiek allerlei beestjes uit de sloot in een bak gedaan. De hoogtepunten: een vijf jaar oude watersalamander en een grote watertor. In de klas zijn we momenteel veel bezig met alle kleine sommetjes automatiseren en memoriseren. We gooien de bal naar elkaar en dan moeten de kinderen bijvoorbeeld steeds de helft of het dubbele van een getal noemen. Ook zijn we bezig met een grote puzzel van 2000 stukjes van de wereld. Het is een uitdaging om de puzzel voor de zomervakantie af te krijgen. We hebben eerst alle stukjes op werelddeel gesorteerd en hij begint nu al aardig vorm te krijgen. Boekentips van de afgelopen maand zijn volgens de kinderen: Agent en Boef (avi M3/E3), de Blitz serie (E3/M4), UFO alarm en Pech Onderweg (geen specifiek avi niveau, maar geschikt voor kinderen groep 4 en 5). Begin dit jaar was De Heksen van Roald Dahl nog een beetje te spannend, maar nu zijn we er in begonnen! Hopelijk geen nachtmerries! 

 

maart 2021

De klas vindt het overduidelijk weer heerlijk om terug te zijn bij elkaar. Er is een giga werklust te proeven en de motivatie om te leren is hoog. Kinderen zijn hard in de weer met de mooie materialen die in de kast staan. Veel leuker dan de invulboekjes die ze thuis moesten doen tijdens de lockdown. De kosmische lessen gingen de afgelopen tijd over het weer: windkracht, hoge of lage drukgebieden, opklaringen, het kwik, graden celsius en soorten neerslag waren zomaar wat termen waar de kinderen mee aan de slag zijn geweest. Op de foto zie je een weersverwachting. Tegenwoordig hebben we een hele mooie lichtbak in de klas waarmee je heel makkelijk landkaarten kunt overtrekken. Erg handig! Ook zijn we aan de slag gegaan met het fermenteren van eten. We hebben rode zuurkool gemaakt en een pot gevuld met komkommers (die veranderde in roze augurken) en wortels. Het is niet het meest toegankelijke eten, maar toch nemen kinderen nu af en toe wat zuurkool op hun boterham met hartig beleg. Ook zijn we bezig met het bespreken van boeken en kijken we of de kinderen echt een mening kunnen geven over de boeken die we hier op school hebben. Meester Daan had het idee om de volgende zin af te maken: “Als ik dit boek zou hebben geschreven dan zou ik….”. Een waardevolle manier om boeken te bespreken. Op het moment zijn we bezig in de klassieker Pluk van de Petteflet. Prrrr ta lie loe! 

december 2020

De afgelopen maand is er ondanks de feestdrukte erg hard gewerkt. De kinderen zijn bezig met het ontdekken van de mooie materialen die er in de kast staan. Op de foto’s zijn een verwerking van het grote telraam en de houten staafjes te zien. Twee favoriete materialen op het moment. De sint en kerst knutsels zijn vanuit geometrische vormen gecreëerd en van de Sint hebben we het ‘Bananagrams’ spel gehad. Een spel waarbij je zo snel mogelijk woorden met elkaar moet kruisen. 

Om het werken in de klas vol te houden en de gezelligheid te behouden zijn er een paar belangrijke omgangsvormen op het bord geschreven waar we elke dag regelmatig op reflecteren. De kerstboomstandaard was verdwenen, maar gelukkig heeft een leerling uit onze klas een kapotte kerstboomstandaard bij het grofvuil gevonden en opgeknapt. Onze dennenboom staat nu. Al kan de balans in zowel versiering als het rechtop staan, nog wat meer worden gevonden voor de kerstlunch van aanstaande donderdag. Op de foto’s is ook een plantje te vinden die we in oktober al hebben gestekt omdat hij zo groot was. Er zitten nu al flink wat wortels aan.

november 2020

In onze klas zijn we sinds de herfstvakantie begonnen met het registreren en plannen van het werk wat we willen doen op een registratieblaadje. Doordat iedereen nu zo gericht en efficiënt werkt, ontstaan er hele mooi dingen. Kinderen geven elkaar informatie elkaar via spreekbeurten en informatieposters en zoals te zien op de foto wordt er veel op groot papier gewerkt. De tweetekenklanken/dubbelklanken en spellingregels worden met bijpassende woordjes op A3 papier opgeschreven of gestempeld. De laatste tijd doen we veel woordspelletjes in de klas (galgje en boggle, leuk om thuis te doen ook!) en meester Daan had een werkwoordentafeltje gemaakt. Er was jongen uit MB1 die de afgelopen week wel 77 werkwoorden had opgeschreven in een werkwoordenschriftje. Aan het einde van de dag spreken we engels met elkaar (I’m going to ….). Het laatste voorleesboek was het spannende “De verschrikkelijke badmeester”. Erg spannend en grappig tegelijk. Een aanrader!