november 2021

Meteen na de herfstvakantie kwam ik, Margreet, terecht in een leuke groep met leuke kinderen. Maar elk kind heeft zijn eigen programma. Dat was even wennen. Ik kom namelijk uit het reguliere/ klassikale onderwijs. Daar hadden we wel kleine instructiegroepjes en remedial teaching en meerdere moeilijkheidsgraden in bijvoorbeeld het rekenboek. Maar het is toch anders. Voor mijzelf heb ik van alle kinderen alle vakken genoteerd, waar ze mee bezig zijn en hoe ver ze zijn. De eerste week werkten de kinderen zoals ze het gewend waren. Daarna lazen we elke dag met interactieve jaarleesgroepjes. Dat gaat goed. Alle kinderen vinden het erg leuk.

Als afsluiting van de ochtend en of middag besteden we even aandacht aan bijvoorbeeld bepaalde klanken zoals eu, ooi, eeuw, de tafels en klokkijken.Verder hebben we mogen genieten van een toneelstukje, doen de kinderen proefjes en zien we werkstukken over onder andere Dinosauriërs "groeien". We zijn benieuwd naar het eindresultaat.

Daarnaast zijn we In oktober en november begonnen met KOO (kosmisch onderwijs en opvoeding). Met de klas ervaarden we de oerknal en ontdekten we wat er daarna gebeurde met de aarde. En dat leverde een enorme hoeveelheid aan vragen op, zoals of we alleen zijn in het universum, of hoeveel nullen 9 miljard dan wel niet heeft. In de KOO-mappen van de kinderen verzamelen ze allemaal verwerkingen die ze op de  nieuwe aandachttafel kunnen pakken. Zowel voor ons, als de kinderen heeft dit thema een gevatte titel: Het begin!

mei 2021

De natte maand mei in Luna’s klas.

Wat een fijne klas is dit!  Het is zeker een jaar geleden dat ik in deze klas les gaf, een raar, onrustig jaar. Rustig zal ik de groep dan ook niet omschrijven maar wel heel fijn. De kinderen zijn lief voor elkaar met veel begrip en belangstelling. ‘Anders’ is ook ‘gewoon’. Dat vind ik misschien nog wel het belangrijkste. 

We lezen het bloedstollende boek ‘Brief aan de koning’ wat gelukkig erg dik is.  

Meester Peter geeft zo nu en dan een les en Kasper probeert dagelijks zijn korte komische act voor ons op te voeren. 

Afgelopen donderdag waren we in het Woeste Westen waar het continu regende maar dat vonden we niet erg. (Wel heel fijn dat we ons aan een vuurtje konden warmen) We visten naar waterdiertjes en vingen maar liefst twee salamanders! De waterschorpioen was nog niet gezien dit jaar en dus ook gewoon én bijzonder. Pippa wist een heel mooi wild paadje door het park terug. Een fijne afsluiting van de natte meimaand. 

Veroon Hertzberger 

april 2021

"Meester" Peter spreekt.

 

"Meester" staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, want ik (Peter) wil graag meester worden!

Van Luna kreeg ik de afgelopen weken, (sinds 8 maart alweer), alle gelegenheid en vertrouwen om uitgebreid kennis te maken met de leerwensen van deze bijzondere groep kinderen.  

Met veel verwondering en plezier heb ik mij daarop gestort. 

Vanuit mijn ervaring als muzikant en muziekdocent, heb ik ze hopelijk  al een stapje verder kunnen helpen in taal en rekenen. 

Aansluitend op de les van Luna over de Middeleeuwen, heb ik verder verteld over kastelen, ridders, toernooien, minstreels, troubadours, stadsmuren, kathedralen,  koopmannen, diligences en trekschuiten... 

Op het prikbord prijken al de tekeningen van kastelen en schilden... 

Het moge duidelijk zijn: ik leer in deze periode minstens zoveel als uw kroost... 

"Meester" Peter

maart 2021

Na de lockdown hebben de kinderen gymles gekregen op school. Meester Menne heeft steeds gezocht naar mogelijkheden binnen de beperkingen. Zo hebben we een keer met de groep tikspelen gedaan in de speelzaal en hebben we een keer buiten gymles gekregen. Maar ook met een halve groep in de speelzaal was een prettige gymles. Hoe fijn het ook was dat er lessen bleven doorgaan, deze week was het echt weer een feestje om met de hele groep in de grote gymzaal bij de Zeeheld te zijn. Met een aantal kleine aanpassingen in de tijd en bij het omkleden, konden de kinderen weer genieten van de ruimte en de geweldige materialen die we daar kunnen gebruiken. 

december 2020

Deze week maken we de groep van Luna gezellig voor het kerstfeest. De boom hebben we samen versierd met ballen, veel lichtjes en slingers. De kinderen krijgen van een leerling uit de klas een lesje kerststerren vouwen, knippen en plakken. Er worden kerstboompjes gemaakt en er staan ook kerstkaarten op het programma. We maken voor elkaar een kaart met een mooie kerstwens erop. Zo hebben we een mooi versierde klas voor tijdens de kerstlunch.

 

november 2020

In de klas van Luna zijn de kinderen druk met kosmisch onderwijs. Sinds de herfstvakantie zijn we  met een nieuw onderwerp bezig. Het thema is ‘schatten van de aarde’. De eerste lessen zitten er inmiddels op. De kinderen hebben geleerd hoe de aarde is opgebouwd en dat er aardplaten zijn die tegen, langs of op elkaar schuiven. We hebben geleerd hoe vulkanen en bergen ontstaan en eruit zien. Daarbij hebben we ook geleerd welke ‘grenzen’ er zijn op de berg. De kinderen hebben bergen getekend met daarin kenmerkende eigenschappen van de berg.