december 2021

In de onderbouw hebben we twee weken gewerkt met weerkaarten waarbij de kinderen vanaf grafische notatie muziek leren lezen. Eerst met bodysounds en daarna met instrumenten. Ook lukte het om tweestemmig te lezen en te werken in twee groepen! Daarna kwamen we in de sinterklaastijd. We hebben met elkaar de traditionele (enigszins aangepaste) sinterklaasliedjes geleerd en gezongen en we leren ook ieder jaar een nieuw sinterklaaslied, passend bij het thema. Dit jaar was dat ‘de sint blijft fit’. We hebben een prachtige sintviering gehad waarbij de klassen om de beurten naar de sint en de pieten mochten gaan. Er werd mooi gezongen. Daarnaast hebben we geluisterd naar het lieve liedje ‘Pietje moe’. Na de sinterklaastijd volgt meteen de tijd voor kerst waarbij we prachtige kerstliedjes leren. Denk aan ‘dichtbij de kerstboom’, ‘midden in de winternacht’ en ‘in ied’re kleine appel’. Hoe de kerstviering dit jaar wordt, we zullen het zien.

In de middenbouw hebben wij twee musici te gast gehad, Anne met haar cello en Maria met viool en altviool. Wat klonk het prachtig en wat waren de kinderen enthousiast! We hebben samen sinterklaasliedjes gezongen en de kinderen mochten ook zelf proberen op de meegebrachte instrumenten. Het leuke is dat Anne en Maria allebei ook lesgeven op hun instrument. Sommige kinderen hebben zich al opgegeven! Naast de traditionele sinterklaasliedjes leren we ook elk jaar een nieuw sinterklaaslied, passend bij het thema. Dit jaar was dat ‘de sint blijft fit’. We hebben een prachtige sintviering gehad waarbij de klassen om de beurten naar de sint en de pieten mochten gaan. Er werd volop gezongen, en hoe! We hebben ook gewerkt aan ritmische muzieknotatie. We gebruikten daarvoor een sinterklaaswerkblad met woorden met verschillende lettergrepen. Het mooie is dat je die lettergrepen om kunt zetten naar noten. Soms gebeurt het dat een lettergreep meerdere noten krijgt. We noemen dat een melisme. En toen brak de tijd voor kerst aan. We zijn aan het zingen met liederen als ‘dichtbij de kerstboom’, ‘midden in de winternacht’ en drie! Engelse liedjes: ‘Christmas is coming’, ‘mummer’s song’ en ‘We wish you a merry Christmas’. Daarnaast spelen een aantal kinderen uit de middenbouw mee met het schoolorkest!

Ook in de bovenbouw hebben wij twee de musici te gast gehad, Anne met haar cello en Maria met viool en altviool. Wat klonk het prachtig en wat waren de kinderen enthousiast! We hebben samen gezongen met het lied ‘Tomorrow’.  De kinderen mochten ook zelf proberen op de meegebrachte instrumenten. Het leuke is dat Anne en Maria allebei ook lesgeven op hun instrument. Toen kwam de sinterklaastijd waarin we natuurlijk sinterklaasliedjes hebben gezongen en ook het nieuwe sinterklaaslied ‘sinterklaas blijft fit’ hebben geleerd. De kinderen van de bovenbouw hebben alleen of in tweetallen een nieuwe sinterklaastekst verzonnen op de melodie van ‘sinterklaas kapoentje’. Dat bleek nog niet eens zo makkelijk te zijn, maar uiteindelijk zijn er hele mooie teksten uit gekomen. De kinderen kregen op een gegeven moment ook duidelijk de smaak te pakken. Een aantal had zelfs twee of drie coupletten erbij gemaakt!  En toen brak de tijd voor kerst aan. We zijn aan het zingen met liederen als ‘dichtbij de kerstboom’, ‘midden in de winternacht’ en een nieuwe melodie door meester Dennis gemaakt op een tekst van Johnny Jordaan: ‘Als de kaarsjes branden gaan’. Daarnaast spelen een aantal kinderen uit de bovenbouw mee met het schoolorkest!

november 2021

 En toen was het herfst. In de onderbouw hebben we twee liedjes geleerd wat met ‘herfst, herfst’ begint. De kinderen zingen de liedjes enthousiast mee, en wat kan de herfst ook fijn en mooi zijn, zeker voor de kinderen! We zijn bezig geweest met het xylofoon. De kinderen leren d.m.v. cijfers liedjes te spelen op het instrument. Ook in de klassen werd dit later geoefend. Ook hebben we een lied geleerd over dieren; ‘wie gaat er mee’. Met dit kringlied mogen kinderen om de beurt een dier kiezen en daarbij het bijbehorende geluid maken. Daarbij is er steeds één iemand die dat als eerst mag doen waarbij de kinderen op een spelende manier voorbereid worden op het solo ‘zingen’. Ook het lied ‘wij kabouters’ vinden de kinderen leuk om te zingen. De kinderen gaan al lopend en zingend in tweetallen door het speellokaal. Als laatste zijn we bezig geweest met de voorbereiding van een mooie voorstelling in het concertgebouw en natuurlijk het zingen van de Sint Maartenliedjes!

In de middenbouw hebben we een nieuw inzingliedje geleerd; ‘b met aan a ba’. We hebben het gehad over klinkers en medeklinkers en de kinderen mogen steeds zelf een letter kiezen waarbij er soms grappige woorden ontstaan. Het werkt als een goede articulatieoefening. Ook de middenbouwers gaan al lopend door het speellokaal maar dan met het lied ‘de Koning gaat marcheren’. Elke keer mag er weer iemand anders voorop lopen en tijden ‘O Rosalina’ gaat het tweetal door de ‘poortjes’ van de andere kinderen. En natuurlijk zingen we elke keer een toontje hoger! Ook hebben we een lied geleerd over de koning die gaat verhuizen en we hebben naar hoge tonen gehoord van de Koningin van de nacht, een stukje operamuziek van Mozart. Natuurlijk zongen we ook de Sint Maartenliedjes inclusief het mooie lied ‘ik wandel met mijn lantaarn’ en we hebben een lied geleerd over een melodie die kwijt was…

 In de bovenbouw zijn we begonnen met de geschiedenis van de popmuziek. We hebben het lied ‘m’n tantes bloes’ geleerd. De kinderen hebben geleerd wat akkoorden zijn en dit hebben we gespeeld met de boomwhackers, de gekleurde buizen. De week daarna hebben we de akkoorden getransponeerd in een andere toonsoort. Dit was best even een rekenwerkje maar als je door hebt hoe het werkt valt het eigenlijk wel mee. Ook hebben we het lied ‘I came from Alabama’ geleerd. De laatste twee weken hebben geleerd over jazzmuziek. We hebben naar verschillende jazzmuziek geluisterd (Louis Armstrong!) en een grappig lied geleerd over jazzmuziek in een jazzstijl.

Het schoolkoor begint echt goed te zingen! We werken verder met de liederen waar we mee zijn begonnen en hebben daarnaast een Herfstlied geleerd van Robert Schumann. De Duitse versie was best moeilijk, zeker met de ingewikkelde woorden en tekst. Daarna toch maar even een Nederlandse versie gemaakt die de kinderen al heel mooi zingen! Ook het lied ‘Glanzend zilver’ zingen de kinderen graag en verder zingen we ook ‘Edelweiss’ en ‘een draak van een canon’. Dit is een pittige canon, maar door een opname te maken konden we het tóch in canon zingen.

oktober 2021

Met nieuwe energie zijn we weer begonnen aan een nieuw schooljaar. Hopelijk één waarmee we zonder onderbrekingen door kunnen gaan, ook met de muzieklessen!

In de onderbouw zijn we weer volop aan het inzingen en werken we aan onze stem. We hebben een liedje geleerd over wat we op school doen en een lied over later, wat we willen worden. Ook het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar gaat daar over. Het liedje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ vinden de kinderen leuk, vooral met het spel erbij dat er telkens een woord afvalt. Die woorden ‘zingen’ de kinderen dan in hun hoofd waarbij ze leren audiëren. Een goede oefening voor het trainen van het gehoor. Daarnaast werken we aan langzaam en snel in de muziek, ook met beweging door te lopen op de puls van het liedje ‘nog een beetje sneller graag’. We sluiten de les af met het lied en spel ‘schipper mag ik overvaren’.

In de middenbouw zijn we weer flink met zingen begonnen, en er wordt goed gezongen! We zijn begonnen met ‘brand in Mokum’. Deze canon gaat over brand in Amsterdam en dat er geen water is. Eigenlijk een beetje gek omdat er juist heel veel water in Amsterdam is. De oorsprong van deze canon ligt in Londen. Het liedje heet van origine ook ‘London’s burning’. Verder hebben we het liedje ‘Op de step’ geleerd compleet met solo’s door de pastoor, mevrouw en de chauffeur (mét Amsterdams accent). Het feest is helemaal compleet als we er ook nog echt bij mogen steppen! Ook de middenbouw heeft het lied ‘later’ geleerd wat we bij de kinderboekenweek met de hele school hebben gezongen. 

In de bovenbouw wordt er tijdens de KOO lessen gewerkt aan het thema rond de Egyptenaren. We hebben naar muziek geluisterd van het oude Egypte maar ook het moderne Egypte. Ook de canon ‘Nero’s expedition’ hebben we geleerd, en deze best wel lastige canon ging behoorlijk goed! Naast  de Egyptische muziek hebben we ook de canon jabadabada geleerd. Deze canon bestaat uit vier zinnen met elk een eigen gevoel en karakter. Het lied ‘I woke up this morning/life is a wonderfull thing’ hebben we geleerd door eerst goed te luisteren en de ontbrekende woorden op het papier erbij te schrijven. En ook de bovenbouw heeft het lied ‘later’ geleerd wat we bij de kinderboekenweek met de hele school hebben gezongen.

Ook het schoolkoor is weer begonnen met ongeveer 20 kinderen uit de midden- en bovenbouw. We werken flink aan de stemmen en zijn begonnen met de canon ‘Alle mensen kijken naar boven’. Deze grappige canon over een ooievaar met een basgitaar wordt goed en enthousiast gezongen! Verder zingen we een klassieker; ‘een karretje op de zandweg’. Om het mooi te zingen is het nog niet eens zo makkelijk en maar de kinderen zingen het graag! Ook het lied ‘the moon’ is favoriet. Op verzoek van een aantal bovenbouwers zijn we ook met het koor begonnen aan het lied ‘I woke up this morning/life is a wonderfull thing’. Voor sommige middenbouwers was dit eerst best nog lastig, maar elke week gaat het makkelijker en wat is dat fijn om te ervaren!

juni 2021

Hoera, geen muzieklessen online meer maar gewoon weer als vanouds! Wat een enthousiasme, en wat werd er gezongen! En gelukkig, er word nog steeds heel mooi gezongen op de Eilanden! Om het gemis van de fysieke muzieklessen van de afgelopen maanden op te vangen hebben alle kinderen 2x per week muziekles, wat is dat fijn!

In de onderbouw zijn we begonnen met weer eens flink in te zingen en aan de stem te werken. Vorderingen worden heel snel gemaakt, ook bij de kinderen die er de afgelopen tijd bij zijn gekomen! We hebben de oude vertrouwde liedjes weer eens herhaald en een aantal nieuwe liedjes geleerd. Vooral het lied ‘Kom zing maar mee’ is populair bij de kinderen! U zult het refrein van dit dierenlied vast thuis wel eens gehoord hebben! Ook hebben we een lied geleerd over een kikker, ‘dag kleine kikker bij ons in de sloot’. Verder een lied over de glijbaan en het bekende ‘In holland staat een huis’. De kinderen van de midden- en bovenbouw gebruiken de melodie van dit lied elk jaar als afscheidslied voor de vertrekkende groep 8 kinderen. Wat dat betreft goed dat de kinderen dit alvast een beetje kennen net als het overbekende ‘Vader Jacob’, wat we later in de middenbouw weer gebruiken als we canon leren zingen. Ook hebben we in de speelzaal in groepjes met instrumenten gewerkt. De kinderen leren spelenderwijs de instrumenten te ontdekken wat heel goed is voor de ontwikkeling op velerlei vlak. De instrumenten hebben we ook ingezet bij het lied ‘Kom zing maar mee’, maar dan als begeleiding bij het lied.

Ook in de middenbouw werd er weer zo fijn gezongen! We hebben ook weer even flink ingezongen en aan onze stem gewerkt waardoor de algemene klank weer mooier wordt. Daardoor klinkt het zingen ook mooier waar we natuurlijk heel blij van worden! In de lijn van de instrumenten oriëntatie hebben we het lied ‘Violen beginnen’ geleerd, ook wel bekend als ‘Die Geige’ en ‘Das Orchester’. In dit lied klinken de verschillende instrumenten met hun karakters. We hebben dit lied zelfs al tweestemmig in canon gezongen wat al mooi klonk! Uiteindelijk wordt het een vijfstemmige canon. We zijn ook begonnen met liedjes uit de serie van Pippi Langkous. In de Scandinavische landen wordt van oudsher veel gezongen, met name in de lange, koude, donkere wintermaanden. Een aantal van die prachtige melodieën zingen we in de klas waarbij ze heel verschillend qua karakter zijn, wat het natuurlijk juist leuk maakt! Ook hebben we met instrumenten gewerkt. In groepjes zijn we achter de xylofoons gaan zitten waarbij de kinderen zelf melodietjes en muziek gingen verzinnen die ze vervolgens aan de groep gingen presenteren. Naast het creatief bezig zijn leren de kinderen ook samenwerken met elkaar, hun (muzikaal) geheugen te trainen en te presenteren voor de rest van de groep. Het hoogtepunt was misschien wel het klassenconcert, dit jaar voor het eerst geïntroduceerd. Er zijn veel kinderen die een instrument bespelen en dat mogen ze tijdens het klassenconcert laten horen! Daarnaast hebben we ook zangtalenten gehoord. Wat werd er mooi gemusiceerd en wat werd er ook ontzettend goed geluisterd door de rest van de groep! Voor herhaling vatbaar!  

In de bovenbouw zijn we ook weer lekker gaan zingen. Natuurlijk ons geliefde lied van de ‘Titanic’ en ‘de Amsterdamse grachten’ maar ook weer nieuwe liedjes. De laatste tijd hebben we het gehad over de componist Beethoven en daar hoort natuurlijk de bekende canon ‘Signor Abate’ bij. De kinderen pakken deze tweetalige canon goed op en natuurlijk zingen we die ook in canon! Ook hebben we het Europese volkslied geleerd. Deze bekende melodie ‘Ode an die Freude’ uit de 9e symfonie zingen we dan op ‘na’ of ‘wa’. Geen tekst dus, precies wat de bedoeling was. We hebben dit lied ook met de ‘boomwhackers’ (de gekleurde buizen) gespeeld in een 1, 2 en 4-stemmig arrangement. Dat ging behoorlijk goed waarbij de kinderen heel geconcentreerd moesten lezen en op het goede moment moesten spelen. We zijn daarnaast begonnen met het lied ‘Olga’, de kinderen zingen het graag. Het zingt lekker weg maar het lukt natuurlijk alleen als we goed op de hoge tonen in het refrein letten en goed articuleren bij de coupletten. Gelukkig weten de kinderen dat en doen ze hun uiterste best om dit lied lekker te laten swingen! Als laatste zijn we begonnen met het lied ‘Alle monsters vieren feest’. Dit ‘griezelige’ lied bestaat uit verschillende karakters wat we goed kunnen laten horen in het zingen. Het lied heeft hele hoge en lage tonen, korte en lange tonen, harde en zachtere gedeelten, kortom alles komt er in voor en dat maakt het lied zo interessant en leuk om te zingen!

mei 2021

De muzieklessen van de midden- en bovenbouw waren deze maand nog online. Hopelijk kunnen we snel weer in de klas live muzieklessen houden!

In de middenbouw zijn we nog volop aan het werk met oriëntatie naar muziekinstrumenten. We hebben ook filmpjes gezien over instrumenten die niet in het symfonieorkest voorkomen zoals de saxofoon, het orgel en de accordeon. Ook de filmpjes op www.kiesjeinstrument.nl vinden de kinderen leuk. Er zijn al veel kinderen die een muziekinstrument bespelen en zelfs samen spelen! Misschien dat het lukt om aan het seizoen nog een klassenconcert te organiseren. Midden in de lente hebben we ook geluisterd naar dé muziek voor de lente uit de vier jaargetijden van Antonio Vivaldi. De kinderen hebben goed naar de muziek geluisterd en bij de drie delen drie verschillende tekeningen gemaakt. We hebben ook gewerkt met bodysounds, geluiden wat je met je lichaam kan maken. We hebben dat gedaan met het liedje ‘Can’t stop the feeling’ maar ook met een klassiek pianostuk van Beethoven. Door naar de plaatjes te kijken of gewoon door na te doen kun je fantastische ritmische muziek maken! Er gaat niks boven een ‘echte’ muziekles inclusief zingen, maar de digitale middelen openen ook een wereld waar we voorheen weinig mee deden maar wat heel bruikbaar kan zijn!

Ook in de bovenbouw zijn we nog even doorgegaan met bodypercussion. Ook hier gewerkt met het liedje ‘Can’t stop the feeling’ maar ook met een klassiek pianostuk van Beethoven. Beethoven stond even centraal tijdens de muziekles vanwege het KOO thema ‘de nieuwste tijd’. We hebben naar een introductiefilmpje over Beethoven gekeken en geluisterd naar het begin uit de 5e symfonie (Tatatata) met een leuk filmpje van ‘Line Rider’. Ook hebben we een interessant en grappig filmpje bekeken over hoe dit stuk is ontstaan. Rond 4/5 mei en koningsdag hebben we een les over het Wilhelmus gedaan. Over dit oudste volkslied ter wereld valt veel interessants te vertellen. We hebben geluisterd naar de oudste opname uit 1899 en geluisterd naar hoe het waarschijnlijk oorspronkelijk heeft geklonken. Ook hebben we het Wilhelmus met gebaren uitgevoerd. In de laatste les hebben we het gehad over het volkslied van Europa; de bekende melodie uit de 9e symfonie van Beethoven. We keken naar een uitvoering uit het programma ‘Maestro’ waarna we zelf ook aan het dirigeren zijn gegaan! We hebben de 2/4, 3/4, 4/4 maatsoort geoefend en ook geprobeerd met twee handen te dirigeren waarbij de linkerhand harder en zachter aangaf. Daarbij waren de filmpjes van het Klokhuis ook interessant. Wie weet komen er nog beroemde dirigenten voort uit ‘onze’ kinderen!

april 2021

De muzieklessen van de midden- en bovenbouw houden we de laatste weken online, in klas . Via het digibord hebben we live contact en zo kunnen we dan toch muziekles hebben! Dat is best even wennen. Zingen kan nog even niet (sowieso zit er vertraging op de lijn) en het is even zoeken naar wat wel kan. Via ‘scherm delen’ hebben we toegang tot allerlei interessante filmpjes en muziek met bijbehorende opdrachten.

In de middenbouw zijn we verder gegaan met oriëntatie naar muziekinstrumenten. Via het fantastische muziek stuk ‘The young person’s guide to the orchestra’ uit 1946 van Benjamin Britten (1913-1976) hebben we hier twee lessen uitgebreid aan gewerkt. Britten schreef dit educatieve stuk speciaal voor kinderen en jongeren om daarmee de muziekinstrumenten van het symfonieorkest te leren kennen. Het muziekstuk begint met de verschillende instrumentengroepen. Daarna volgen variaties waarbij alle instrumenten afzonderlijk aan bod komen. Als afsluiting volgt een fuga wat uitmondt in het volle orkest. We hebben ook geluisterd naar de verschillende karakters van de instrumenten en dat genoteerd. Dat was nog best lastig, maar wel leerzaam! We sluiten de les vaak af met een filmpje van de website www.kiesjeinstrument.nl waarbij kinderen hun instrument presenteren. Ook zijn er kinderen in de klas die op hun instrument al wat hebben laten horen. We hebben ook een les gewerkt over emoties in muziek. Gevoel en emotie is heel belangrijk bij muziek. Je gevoel kan veranderen als je naar muziek luistert en je kan je eigen gevoel ook in een liedje of muziek ‘stoppen’! Misschien wel de leukste les was ‘Carnaval der dieren’, het bekende muziekstuk van de componist Camille Saint-Saëns (1835-1921). Dit keer in een educatieve uitvoering door het orkestgebouworkest. De gebroeders Jussen (twee jonge pianisten) namen ons in mee in het rijk der dieren. Saint-Saëns heeft de karakters van de dieren heel goed weten te vertalen naar muziek. De kinderen zelf konden heel goed vertellen hoe de muziekjes moesten klinken, en vaak klopte het precies!

In de bovenbouw zijn we bezig geweest met filmmuziek. Een film zonder muziek is saai zijn we achter gekomen en je kan een film een andere draai geven door er andere muziek onder te zetten. Je kan door andere muziek een heel ander gevoel overbrengen. We hebben het ook gehad over gevoelens en emoties en aan de hand van (film)muziek verschillende emoties ontdekt. Daarnaast hebben we zelf een ‘filmscript’ geschreven naar aanleiding van bestaande filmmuziek.

Een hele andere les was het ‘spiegelend bewegen’ op verschillende muziekjes. In duo’s werd er gedanst op muziek waarbij de één bewegingen moest bedenken en de andere het exact moest nadoen. Bij het bedenken van bewegingen luister je ook heel goed naar muziek. Muziek en beweging hebben veel gemeen. Hoge tonen kun je bijvoorbeeld omzetten naar hoge bewegingen en natuurlijk kun je veel doen met tempo en snelheid. Maar ook de sfeer kun je gemakkelijk ‘omzetten’.

In de ‘passietijd’ hebben we geluisterd naar hét muziekstuk, de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750). We hebben geluisterd naar een hele mooie opname van het Utrechtse studenten koor en orkest. Al is het muziek waar de meeste van ons niet echt naar luisteren, veel kinderen waren onder de indruk!

En toen werd het lente. We hebben een lentedansje gedaan en naar verschillende lentemuziek geluisterd. Ook zijn we begonnen met een korte cursus bodypercussion met als afsluiting een filmpje door echte profs.

maart 2021

We zijn het jaar begonnen met een periode van thuisonderwijs, ook de muzieklessen gingen weer online.

In de onderbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Prachtige muziek om op te dansen of om een mooie tekening bij te maken. Het geluid van de celesta doet misschien ook wel aan de sneeuw en de winter denken! Daarna hebben we het liedje ‘het is winter’ geleerd. Ook ‘juf Roos’ zingt het lied, maar dan nét even anders. Ook hebben we een lied over de sneeuwpop geleerd met leuke bewegingen. We hebben het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met een Engels liedje over de sneeuw en ‘the Snowman’. Een film waarin niet gesproken wordt maar alleen muziek klinkt. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn naast het zingen van de winterliedjes bezig geweest met de Montessoribellen. We hebben geluisterd hoe lang de bellen klinken, welke goed bij elkaar passen en in welke volgorde de tonen komen. Ook hebben we het liedje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ gedaan met een spelletje waarbij je steeds een woord niet meer mag zingen. We sloten de les af met ‘schipper mag ik overvaren’.

Ook in de middenbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Meteen daarna zijn we op winterreis gegaan, met de bekende muziek van Schubert. We hadden een originele Duitse versie en ook de Nederlandse. Er kon op gedanst, gedirigeerd of getekend worden. Bij sommige kinderen lukte het zelfs om een stukje na te spelen op de piano of na te zingen! We bleven in de sneeuwstemming met het lied ‘de sneeuwpop en de zon’, een lied op een prachtige Noorse melodie. De winters in Noorwegen zijn lang, en er wordt daarom veel gezongen! Ook zijn we op zoek gegaan naar instrumenten in ons huis. Sommige hebben best wat instrumenten kunnen vinden! Ook hier hebben we het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met de film ‘the Snowman’. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we bezig geweest met de ‘boomwhackers’. Dit zijn gekleurde plastic buizen met verschillen lengtes en daardoor verschillende tonen. Je kunt hier heel veel leuke dingen mee doen. We hebben vanaf het digibord meegespeeld met o.a. ‘Ode an die Freude’, zelfs 3-stemmig! Ook hebben we in groepjes zelf muziekstukjes bedacht, met een zelfbedachte notatie opgeschreven en laten uitvoeren door andere kinderen!

De bovenbouw is dit jaar begonnen met het thema ‘de Aziaten’. In de muziekles proberen we altijd een beetje aan te sluiten bij de thema’s. Nadat we verschillende opnames van de bekende Bach-fuga hebben vergeleken gingen we luisteren naar de bekende ‘Peking opera’. We kwamen in een hele andere wereld terecht. De reacties waren: gegil, krijserig, vals, schel, kattengejank etc. En begrijpelijk hoor! Lena omschreef het eigenlijk heel goed: ‘’Het is heel anders dan de muziek (van hier) eigenlijk is (onze) muziek normaal maar voor hun is dit normaal. Ook hebben we Chinese instrumenten bekeken en beluisterd en Amsterdamse kinderen Japanse liedjes horen zingen. Wat heel veel kinderen leuk vonden was het zelf maken van ‘Chinese’ muziek met de pentatonische toonladder via een app. Er was zelfs één iemand die ontdekt had dat hij z’n eigen naam in de muziek kon zetten! Ook zijn de kinderen opzoek gegaan naar popmuziek uit de Aziatische landen. Deze muziek klinkt soms nét even anders maar toch lijkt het ook veel op de onze. We hebben het thema voorlopig afgesloten met het lied ‘Akai hana’, een beroemd lied uit Japan. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we net als in de middenbouw bezig geweest met de ‘boomwhackers’.

december 2020

December staat altijd in het teken van sinterklaas en kerst. En dat ging dit jaar een beetje anders dan de andere jaren. In de onderbouw zijn we begonnen met de traditionele sinterklaasliedjes met een iets aangepaste tekst. De kinderen pakken het snel op en we zijn dan ook bezig geweest om de liedjes mooi te leren zingen; dat het ‘schreeuwerige’ wat je vaak hoort er een beetje af gaat. Toen sinterklaas eenmaal vertrokken was zijn we verder gegaan met het kerstrepertoire. Dit jaar geen viering maar wel gewoon lekker zingen zodat het straks een feest van herkenning wordt als de opnames die met het kerstkoor- en orkest worden gemaakt klaar zijn!

In de Middenbouw zijn we ook met de sinterklaasliedjes begonnen. Ook hier het werken aan het mooi zingen, wat de kinderen al bijna vanzelf doen! We hebben dan ook de iets lastigere liedjes geleerd en gezongen. We hebben ook nog een dramaspel gedaan waarbij de kinderen moesten springen, bukken, strooien, klimmen, lopen en stoppen. En toen werd het moeilijker; springen werd bukken, strooien werd klimmen en lopen werd stoppen en andersom. Het ging de kinderen goed af! Toen de sint weer richting Spanje vertrok zijn we begonnen met de kerstliederen. En een aantal kinderen zingen mee in het koor of spelen mee in het kerstorkest. Het begint al mooi te klinken. Jammer genoeg kunnen we dit jaar niet met z’n allen in de speelzaal zingen, maar we gaan wel een mooie opname maken!  

In de Bovenbouw hebben we het lied ‘In een Spaanse villa’ geleerd. Een lied met een tegenstelling tussen het ‘koude’ Nederland en het warme Spanje, wat je ook terug hoort in de muziek. Daarna hebben we naar bijzondere muziek geluisterd; een sinterklaasconcert wat ruim 35 geleden plaatst vond in de Nieuwe Kerk op de Dam, met traditionele sinterklaasliedjes in improvisaties in de stijl van Bach, Mendelssohn etc. Aan de kinderen de taak om de liedjes te herkennen. Dat viel soms nog niet mee, maar toch werd er enthousiast en ijverig geluisterd! Toen de sint vertrokken was zijn we met de kerstliederen begonnen. Een aantal van die liedjes komen elk jaar terug, andere zijn nieuw voor ze wat het zo leuk maakt! Er wordt goed gezongen!

Met het schoolkoor hebben we een geluidsopname gemaakt van de sinterklaasliederen en hetzelfde gaan we ook doen met de kerstliederen. Het kerstorkest bestaande uit kinderen uit de midden- en bovenbouw begeleidt ons daarbij. Het gaat vast heel mooi worden!

november 2020

In de onderbouw zijn we dit jaar begonnen met langzaam/snel in de muziekles. We hebben een lied geleerd over de slak en het haasje en ook hele snelle en langzame muziek gehoord. De afgelopen weken hebben we ons bezig gehouden met de herfst, met prachtige liederen als ‘In September komt de herfst in ons land’, ‘Ploem de pluimstaart’ en de ouwe gouwe ‘Onder moeders paraplu’ en ’t regent op de brug. Ook hebben we ontdekt dat niemand minder dan Wolfgang Amadeus Mozart al onder de indruk was van het lied ‘Olifantje in het bos’, getuige een variatiereeks voor piano. En was daar midden in die vrolijke variatiereeks het kleine olifantje z’n mama even kwijt??

 

In de Middenbouw zijn we de afgelopen weken bezig met liedjes over de nacht, het slapen en de avond. Vaak zijn het hele mooie, rustige liederen maar niet altijd! Jaren geleden hebben twee bovenbouw kinderen van de Eilanden in de muziekles een knap ritmisch lied geschreven over een speelgoedwinkel wat midden in de nacht tot leven kwam! We hebben dit met ritme instrumenten tot een swingend lied gemaakt. We hebben aan de hand van het mooie lied ‘Boven op de berg’ ook geleerd over het carillon en de beiaardier. Een leuke afsluiting van de les is de ‘ketting rijgen’.

 

De Bovenbouw is dit jaar begonnen met de Maori’s waar we ook twee liederen bij hebben geleerd. Het lied ‘Tomorrow’ uit de film ‘Annie’ werd op hoog niveau door de kinderen gezongen en is terecht een klassieker geworden. De laatste weken zijn de kinderen zelf flink aan het werk geweest met hun eigen creaties. Zo hebben de kinderen alleen of in tweetallen een muziekquiz, dans, muziekstuk of lied gemaakt. Daar kwamen verassende en knappe prestaties uit! Hele opnames werden gemaakt en drumstellen in de klas gebracht!

 

Daarnaast zijn we dit jaar begonnen met een vast schoolkoor na schooltijd! Ruim 20 jongens en meisjes uit de midden- en bovenbouw zingen op hoog niveau canons en liederen in verschillende talen. We zijn ondertussen begonnen met kerstrepertoire en hopen t.z.t. van ons te laten horen!