april 2021

De muzieklessen van de midden- en bovenbouw houden we de laatste weken online, in klas . Via het digibord hebben we live contact en zo kunnen we dan toch muziekles hebben! Dat is best even wennen. Zingen kan nog even niet (sowieso zit er vertraging op de lijn) en het is even zoeken naar wat wel kan. Via ‘scherm delen’ hebben we toegang tot allerlei interessante filmpjes en muziek met bijbehorende opdrachten.

In de middenbouw zijn we verder gegaan met oriëntatie naar muziekinstrumenten. Via het fantastische muziek stuk ‘The young person’s guide to the orchestra’ uit 1946 van Benjamin Britten (1913-1976) hebben we hier twee lessen uitgebreid aan gewerkt. Britten schreef dit educatieve stuk speciaal voor kinderen en jongeren om daarmee de muziekinstrumenten van het symfonieorkest te leren kennen. Het muziekstuk begint met de verschillende instrumentengroepen. Daarna volgen variaties waarbij alle instrumenten afzonderlijk aan bod komen. Als afsluiting volgt een fuga wat uitmondt in het volle orkest. We hebben ook geluisterd naar de verschillende karakters van de instrumenten en dat genoteerd. Dat was nog best lastig, maar wel leerzaam! We sluiten de les vaak af met een filmpje van de website www.kiesjeinstrument.nl waarbij kinderen hun instrument presenteren. Ook zijn er kinderen in de klas die op hun instrument al wat hebben laten horen. We hebben ook een les gewerkt over emoties in muziek. Gevoel en emotie is heel belangrijk bij muziek. Je gevoel kan veranderen als je naar muziek luistert en je kan je eigen gevoel ook in een liedje of muziek ‘stoppen’! Misschien wel de leukste les was ‘Carnaval der dieren’, het bekende muziekstuk van de componist Camille Saint-Saëns (1835-1921). Dit keer in een educatieve uitvoering door het orkestgebouworkest. De gebroeders Jussen (twee jonge pianisten) namen ons in mee in het rijk der dieren. Saint-Saëns heeft de karakters van de dieren heel goed weten te vertalen naar muziek. De kinderen zelf konden heel goed vertellen hoe de muziekjes moesten klinken, en vaak klopte het precies!

In de bovenbouw zijn we bezig geweest met filmmuziek. Een film zonder muziek is saai zijn we achter gekomen en je kan een film een andere draai geven door er andere muziek onder te zetten. Je kan door andere muziek een heel ander gevoel overbrengen. We hebben het ook gehad over gevoelens en emoties en aan de hand van (film)muziek verschillende emoties ontdekt. Daarnaast hebben we zelf een ‘filmscript’ geschreven naar aanleiding van bestaande filmmuziek.

Een hele andere les was het ‘spiegelend bewegen’ op verschillende muziekjes. In duo’s werd er gedanst op muziek waarbij de één bewegingen moest bedenken en de andere het exact moest nadoen. Bij het bedenken van bewegingen luister je ook heel goed naar muziek. Muziek en beweging hebben veel gemeen. Hoge tonen kun je bijvoorbeeld omzetten naar hoge bewegingen en natuurlijk kun je veel doen met tempo en snelheid. Maar ook de sfeer kun je gemakkelijk ‘omzetten’.

In de ‘passietijd’ hebben we geluisterd naar hét muziekstuk, de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750). We hebben geluisterd naar een hele mooie opname van het Utrechtse studenten koor en orkest. Al is het muziek waar de meeste van ons niet echt naar luisteren, veel kinderen waren onder de indruk!

En toen werd het lente. We hebben een lentedansje gedaan en naar verschillende lentemuziek geluisterd. Ook zijn we begonnen met een korte cursus bodypercussion met als afsluiting een filmpje door echte profs.

maart 2021

We zijn het jaar begonnen met een periode van thuisonderwijs, ook de muzieklessen gingen weer online.

In de onderbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Prachtige muziek om op te dansen of om een mooie tekening bij te maken. Het geluid van de celesta doet misschien ook wel aan de sneeuw en de winter denken! Daarna hebben we het liedje ‘het is winter’ geleerd. Ook ‘juf Roos’ zingt het lied, maar dan nét even anders. Ook hebben we een lied over de sneeuwpop geleerd met leuke bewegingen. We hebben het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met een Engels liedje over de sneeuw en ‘the Snowman’. Een film waarin niet gesproken wordt maar alleen muziek klinkt. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn naast het zingen van de winterliedjes bezig geweest met de Montessoribellen. We hebben geluisterd hoe lang de bellen klinken, welke goed bij elkaar passen en in welke volgorde de tonen komen. Ook hebben we het liedje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ gedaan met een spelletje waarbij je steeds een woord niet meer mag zingen. We sloten de les af met ‘schipper mag ik overvaren’.

Ook in de middenbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Meteen daarna zijn we op winterreis gegaan, met de bekende muziek van Schubert. We hadden een originele Duitse versie en ook de Nederlandse. Er kon op gedanst, gedirigeerd of getekend worden. Bij sommige kinderen lukte het zelfs om een stukje na te spelen op de piano of na te zingen! We bleven in de sneeuwstemming met het lied ‘de sneeuwpop en de zon’, een lied op een prachtige Noorse melodie. De winters in Noorwegen zijn lang, en er wordt daarom veel gezongen! Ook zijn we op zoek gegaan naar instrumenten in ons huis. Sommige hebben best wat instrumenten kunnen vinden! Ook hier hebben we het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met de film ‘the Snowman’. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we bezig geweest met de ‘boomwhackers’. Dit zijn gekleurde plastic buizen met verschillen lengtes en daardoor verschillende tonen. Je kunt hier heel veel leuke dingen mee doen. We hebben vanaf het digibord meegespeeld met o.a. ‘Ode an die Freude’, zelfs 3-stemmig! Ook hebben we in groepjes zelf muziekstukjes bedacht, met een zelfbedachte notatie opgeschreven en laten uitvoeren door andere kinderen!

De bovenbouw is dit jaar begonnen met het thema ‘de Aziaten’. In de muziekles proberen we altijd een beetje aan te sluiten bij de thema’s. Nadat we verschillende opnames van de bekende Bach-fuga hebben vergeleken gingen we luisteren naar de bekende ‘Peking opera’. We kwamen in een hele andere wereld terecht. De reacties waren: gegil, krijserig, vals, schel, kattengejank etc. En begrijpelijk hoor! Lena omschreef het eigenlijk heel goed: ‘’Het is heel anders dan de muziek (van hier) eigenlijk is (onze) muziek normaal maar voor hun is dit normaal. Ook hebben we Chinese instrumenten bekeken en beluisterd en Amsterdamse kinderen Japanse liedjes horen zingen. Wat heel veel kinderen leuk vonden was het zelf maken van ‘Chinese’ muziek met de pentatonische toonladder via een app. Er was zelfs één iemand die ontdekt had dat hij z’n eigen naam in de muziek kon zetten! Ook zijn de kinderen opzoek gegaan naar popmuziek uit de Aziatische landen. Deze muziek klinkt soms nét even anders maar toch lijkt het ook veel op de onze. We hebben het thema voorlopig afgesloten met het lied ‘Akai hana’, een beroemd lied uit Japan. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we net als in de middenbouw bezig geweest met de ‘boomwhackers’.

december 2020

December staat altijd in het teken van sinterklaas en kerst. En dat ging dit jaar een beetje anders dan de andere jaren. In de onderbouw zijn we begonnen met de traditionele sinterklaasliedjes met een iets aangepaste tekst. De kinderen pakken het snel op en we zijn dan ook bezig geweest om de liedjes mooi te leren zingen; dat het ‘schreeuwerige’ wat je vaak hoort er een beetje af gaat. Toen sinterklaas eenmaal vertrokken was zijn we verder gegaan met het kerstrepertoire. Dit jaar geen viering maar wel gewoon lekker zingen zodat het straks een feest van herkenning wordt als de opnames die met het kerstkoor- en orkest worden gemaakt klaar zijn!

In de Middenbouw zijn we ook met de sinterklaasliedjes begonnen. Ook hier het werken aan het mooi zingen, wat de kinderen al bijna vanzelf doen! We hebben dan ook de iets lastigere liedjes geleerd en gezongen. We hebben ook nog een dramaspel gedaan waarbij de kinderen moesten springen, bukken, strooien, klimmen, lopen en stoppen. En toen werd het moeilijker; springen werd bukken, strooien werd klimmen en lopen werd stoppen en andersom. Het ging de kinderen goed af! Toen de sint weer richting Spanje vertrok zijn we begonnen met de kerstliederen. En een aantal kinderen zingen mee in het koor of spelen mee in het kerstorkest. Het begint al mooi te klinken. Jammer genoeg kunnen we dit jaar niet met z’n allen in de speelzaal zingen, maar we gaan wel een mooie opname maken!  

In de Bovenbouw hebben we het lied ‘In een Spaanse villa’ geleerd. Een lied met een tegenstelling tussen het ‘koude’ Nederland en het warme Spanje, wat je ook terug hoort in de muziek. Daarna hebben we naar bijzondere muziek geluisterd; een sinterklaasconcert wat ruim 35 geleden plaatst vond in de Nieuwe Kerk op de Dam, met traditionele sinterklaasliedjes in improvisaties in de stijl van Bach, Mendelssohn etc. Aan de kinderen de taak om de liedjes te herkennen. Dat viel soms nog niet mee, maar toch werd er enthousiast en ijverig geluisterd! Toen de sint vertrokken was zijn we met de kerstliederen begonnen. Een aantal van die liedjes komen elk jaar terug, andere zijn nieuw voor ze wat het zo leuk maakt! Er wordt goed gezongen!

Met het schoolkoor hebben we een geluidsopname gemaakt van de sinterklaasliederen en hetzelfde gaan we ook doen met de kerstliederen. Het kerstorkest bestaande uit kinderen uit de midden- en bovenbouw begeleidt ons daarbij. Het gaat vast heel mooi worden!

november 2020

In de onderbouw zijn we dit jaar begonnen met langzaam/snel in de muziekles. We hebben een lied geleerd over de slak en het haasje en ook hele snelle en langzame muziek gehoord. De afgelopen weken hebben we ons bezig gehouden met de herfst, met prachtige liederen als ‘In September komt de herfst in ons land’, ‘Ploem de pluimstaart’ en de ouwe gouwe ‘Onder moeders paraplu’ en ’t regent op de brug. Ook hebben we ontdekt dat niemand minder dan Wolfgang Amadeus Mozart al onder de indruk was van het lied ‘Olifantje in het bos’, getuige een variatiereeks voor piano. En was daar midden in die vrolijke variatiereeks het kleine olifantje z’n mama even kwijt??

 

In de Middenbouw zijn we de afgelopen weken bezig met liedjes over de nacht, het slapen en de avond. Vaak zijn het hele mooie, rustige liederen maar niet altijd! Jaren geleden hebben twee bovenbouw kinderen van de Eilanden in de muziekles een knap ritmisch lied geschreven over een speelgoedwinkel wat midden in de nacht tot leven kwam! We hebben dit met ritme instrumenten tot een swingend lied gemaakt. We hebben aan de hand van het mooie lied ‘Boven op de berg’ ook geleerd over het carillon en de beiaardier. Een leuke afsluiting van de les is de ‘ketting rijgen’.

 

De Bovenbouw is dit jaar begonnen met de Maori’s waar we ook twee liederen bij hebben geleerd. Het lied ‘Tomorrow’ uit de film ‘Annie’ werd op hoog niveau door de kinderen gezongen en is terecht een klassieker geworden. De laatste weken zijn de kinderen zelf flink aan het werk geweest met hun eigen creaties. Zo hebben de kinderen alleen of in tweetallen een muziekquiz, dans, muziekstuk of lied gemaakt. Daar kwamen verassende en knappe prestaties uit! Hele opnames werden gemaakt en drumstellen in de klas gebracht!

 

Daarnaast zijn we dit jaar begonnen met een vast schoolkoor na schooltijd! Ruim 20 jongens en meisjes uit de midden- en bovenbouw zingen op hoog niveau canons en liederen in verschillende talen. We zijn ondertussen begonnen met kerstrepertoire en hopen t.z.t. van ons te laten horen!