juni 2021

Hoera, geen muzieklessen online meer maar gewoon weer als vanouds! Wat een enthousiasme, en wat werd er gezongen! En gelukkig, er word nog steeds heel mooi gezongen op de Eilanden! Om het gemis van de fysieke muzieklessen van de afgelopen maanden op te vangen hebben alle kinderen 2x per week muziekles, wat is dat fijn!

In de onderbouw zijn we begonnen met weer eens flink in te zingen en aan de stem te werken. Vorderingen worden heel snel gemaakt, ook bij de kinderen die er de afgelopen tijd bij zijn gekomen! We hebben de oude vertrouwde liedjes weer eens herhaald en een aantal nieuwe liedjes geleerd. Vooral het lied ‘Kom zing maar mee’ is populair bij de kinderen! U zult het refrein van dit dierenlied vast thuis wel eens gehoord hebben! Ook hebben we een lied geleerd over een kikker, ‘dag kleine kikker bij ons in de sloot’. Verder een lied over de glijbaan en het bekende ‘In holland staat een huis’. De kinderen van de midden- en bovenbouw gebruiken de melodie van dit lied elk jaar als afscheidslied voor de vertrekkende groep 8 kinderen. Wat dat betreft goed dat de kinderen dit alvast een beetje kennen net als het overbekende ‘Vader Jacob’, wat we later in de middenbouw weer gebruiken als we canon leren zingen. Ook hebben we in de speelzaal in groepjes met instrumenten gewerkt. De kinderen leren spelenderwijs de instrumenten te ontdekken wat heel goed is voor de ontwikkeling op velerlei vlak. De instrumenten hebben we ook ingezet bij het lied ‘Kom zing maar mee’, maar dan als begeleiding bij het lied.

Ook in de middenbouw werd er weer zo fijn gezongen! We hebben ook weer even flink ingezongen en aan onze stem gewerkt waardoor de algemene klank weer mooier wordt. Daardoor klinkt het zingen ook mooier waar we natuurlijk heel blij van worden! In de lijn van de instrumenten oriëntatie hebben we het lied ‘Violen beginnen’ geleerd, ook wel bekend als ‘Die Geige’ en ‘Das Orchester’. In dit lied klinken de verschillende instrumenten met hun karakters. We hebben dit lied zelfs al tweestemmig in canon gezongen wat al mooi klonk! Uiteindelijk wordt het een vijfstemmige canon. We zijn ook begonnen met liedjes uit de serie van Pippi Langkous. In de Scandinavische landen wordt van oudsher veel gezongen, met name in de lange, koude, donkere wintermaanden. Een aantal van die prachtige melodieën zingen we in de klas waarbij ze heel verschillend qua karakter zijn, wat het natuurlijk juist leuk maakt! Ook hebben we met instrumenten gewerkt. In groepjes zijn we achter de xylofoons gaan zitten waarbij de kinderen zelf melodietjes en muziek gingen verzinnen die ze vervolgens aan de groep gingen presenteren. Naast het creatief bezig zijn leren de kinderen ook samenwerken met elkaar, hun (muzikaal) geheugen te trainen en te presenteren voor de rest van de groep. Het hoogtepunt was misschien wel het klassenconcert, dit jaar voor het eerst geïntroduceerd. Er zijn veel kinderen die een instrument bespelen en dat mogen ze tijdens het klassenconcert laten horen! Daarnaast hebben we ook zangtalenten gehoord. Wat werd er mooi gemusiceerd en wat werd er ook ontzettend goed geluisterd door de rest van de groep! Voor herhaling vatbaar!  

In de bovenbouw zijn we ook weer lekker gaan zingen. Natuurlijk ons geliefde lied van de ‘Titanic’ en ‘de Amsterdamse grachten’ maar ook weer nieuwe liedjes. De laatste tijd hebben we het gehad over de componist Beethoven en daar hoort natuurlijk de bekende canon ‘Signor Abate’ bij. De kinderen pakken deze tweetalige canon goed op en natuurlijk zingen we die ook in canon! Ook hebben we het Europese volkslied geleerd. Deze bekende melodie ‘Ode an die Freude’ uit de 9e symfonie zingen we dan op ‘na’ of ‘wa’. Geen tekst dus, precies wat de bedoeling was. We hebben dit lied ook met de ‘boomwhackers’ (de gekleurde buizen) gespeeld in een 1, 2 en 4-stemmig arrangement. Dat ging behoorlijk goed waarbij de kinderen heel geconcentreerd moesten lezen en op het goede moment moesten spelen. We zijn daarnaast begonnen met het lied ‘Olga’, de kinderen zingen het graag. Het zingt lekker weg maar het lukt natuurlijk alleen als we goed op de hoge tonen in het refrein letten en goed articuleren bij de coupletten. Gelukkig weten de kinderen dat en doen ze hun uiterste best om dit lied lekker te laten swingen! Als laatste zijn we begonnen met het lied ‘Alle monsters vieren feest’. Dit ‘griezelige’ lied bestaat uit verschillende karakters wat we goed kunnen laten horen in het zingen. Het lied heeft hele hoge en lage tonen, korte en lange tonen, harde en zachtere gedeelten, kortom alles komt er in voor en dat maakt het lied zo interessant en leuk om te zingen!

mei 2021

De muzieklessen van de midden- en bovenbouw waren deze maand nog online. Hopelijk kunnen we snel weer in de klas live muzieklessen houden!

In de middenbouw zijn we nog volop aan het werk met oriëntatie naar muziekinstrumenten. We hebben ook filmpjes gezien over instrumenten die niet in het symfonieorkest voorkomen zoals de saxofoon, het orgel en de accordeon. Ook de filmpjes op www.kiesjeinstrument.nl vinden de kinderen leuk. Er zijn al veel kinderen die een muziekinstrument bespelen en zelfs samen spelen! Misschien dat het lukt om aan het seizoen nog een klassenconcert te organiseren. Midden in de lente hebben we ook geluisterd naar dé muziek voor de lente uit de vier jaargetijden van Antonio Vivaldi. De kinderen hebben goed naar de muziek geluisterd en bij de drie delen drie verschillende tekeningen gemaakt. We hebben ook gewerkt met bodysounds, geluiden wat je met je lichaam kan maken. We hebben dat gedaan met het liedje ‘Can’t stop the feeling’ maar ook met een klassiek pianostuk van Beethoven. Door naar de plaatjes te kijken of gewoon door na te doen kun je fantastische ritmische muziek maken! Er gaat niks boven een ‘echte’ muziekles inclusief zingen, maar de digitale middelen openen ook een wereld waar we voorheen weinig mee deden maar wat heel bruikbaar kan zijn!

Ook in de bovenbouw zijn we nog even doorgegaan met bodypercussion. Ook hier gewerkt met het liedje ‘Can’t stop the feeling’ maar ook met een klassiek pianostuk van Beethoven. Beethoven stond even centraal tijdens de muziekles vanwege het KOO thema ‘de nieuwste tijd’. We hebben naar een introductiefilmpje over Beethoven gekeken en geluisterd naar het begin uit de 5e symfonie (Tatatata) met een leuk filmpje van ‘Line Rider’. Ook hebben we een interessant en grappig filmpje bekeken over hoe dit stuk is ontstaan. Rond 4/5 mei en koningsdag hebben we een les over het Wilhelmus gedaan. Over dit oudste volkslied ter wereld valt veel interessants te vertellen. We hebben geluisterd naar de oudste opname uit 1899 en geluisterd naar hoe het waarschijnlijk oorspronkelijk heeft geklonken. Ook hebben we het Wilhelmus met gebaren uitgevoerd. In de laatste les hebben we het gehad over het volkslied van Europa; de bekende melodie uit de 9e symfonie van Beethoven. We keken naar een uitvoering uit het programma ‘Maestro’ waarna we zelf ook aan het dirigeren zijn gegaan! We hebben de 2/4, 3/4, 4/4 maatsoort geoefend en ook geprobeerd met twee handen te dirigeren waarbij de linkerhand harder en zachter aangaf. Daarbij waren de filmpjes van het Klokhuis ook interessant. Wie weet komen er nog beroemde dirigenten voort uit ‘onze’ kinderen!

april 2021

De muzieklessen van de midden- en bovenbouw houden we de laatste weken online, in klas . Via het digibord hebben we live contact en zo kunnen we dan toch muziekles hebben! Dat is best even wennen. Zingen kan nog even niet (sowieso zit er vertraging op de lijn) en het is even zoeken naar wat wel kan. Via ‘scherm delen’ hebben we toegang tot allerlei interessante filmpjes en muziek met bijbehorende opdrachten.

In de middenbouw zijn we verder gegaan met oriëntatie naar muziekinstrumenten. Via het fantastische muziek stuk ‘The young person’s guide to the orchestra’ uit 1946 van Benjamin Britten (1913-1976) hebben we hier twee lessen uitgebreid aan gewerkt. Britten schreef dit educatieve stuk speciaal voor kinderen en jongeren om daarmee de muziekinstrumenten van het symfonieorkest te leren kennen. Het muziekstuk begint met de verschillende instrumentengroepen. Daarna volgen variaties waarbij alle instrumenten afzonderlijk aan bod komen. Als afsluiting volgt een fuga wat uitmondt in het volle orkest. We hebben ook geluisterd naar de verschillende karakters van de instrumenten en dat genoteerd. Dat was nog best lastig, maar wel leerzaam! We sluiten de les vaak af met een filmpje van de website www.kiesjeinstrument.nl waarbij kinderen hun instrument presenteren. Ook zijn er kinderen in de klas die op hun instrument al wat hebben laten horen. We hebben ook een les gewerkt over emoties in muziek. Gevoel en emotie is heel belangrijk bij muziek. Je gevoel kan veranderen als je naar muziek luistert en je kan je eigen gevoel ook in een liedje of muziek ‘stoppen’! Misschien wel de leukste les was ‘Carnaval der dieren’, het bekende muziekstuk van de componist Camille Saint-Saëns (1835-1921). Dit keer in een educatieve uitvoering door het orkestgebouworkest. De gebroeders Jussen (twee jonge pianisten) namen ons in mee in het rijk der dieren. Saint-Saëns heeft de karakters van de dieren heel goed weten te vertalen naar muziek. De kinderen zelf konden heel goed vertellen hoe de muziekjes moesten klinken, en vaak klopte het precies!

In de bovenbouw zijn we bezig geweest met filmmuziek. Een film zonder muziek is saai zijn we achter gekomen en je kan een film een andere draai geven door er andere muziek onder te zetten. Je kan door andere muziek een heel ander gevoel overbrengen. We hebben het ook gehad over gevoelens en emoties en aan de hand van (film)muziek verschillende emoties ontdekt. Daarnaast hebben we zelf een ‘filmscript’ geschreven naar aanleiding van bestaande filmmuziek.

Een hele andere les was het ‘spiegelend bewegen’ op verschillende muziekjes. In duo’s werd er gedanst op muziek waarbij de één bewegingen moest bedenken en de andere het exact moest nadoen. Bij het bedenken van bewegingen luister je ook heel goed naar muziek. Muziek en beweging hebben veel gemeen. Hoge tonen kun je bijvoorbeeld omzetten naar hoge bewegingen en natuurlijk kun je veel doen met tempo en snelheid. Maar ook de sfeer kun je gemakkelijk ‘omzetten’.

In de ‘passietijd’ hebben we geluisterd naar hét muziekstuk, de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750). We hebben geluisterd naar een hele mooie opname van het Utrechtse studenten koor en orkest. Al is het muziek waar de meeste van ons niet echt naar luisteren, veel kinderen waren onder de indruk!

En toen werd het lente. We hebben een lentedansje gedaan en naar verschillende lentemuziek geluisterd. Ook zijn we begonnen met een korte cursus bodypercussion met als afsluiting een filmpje door echte profs.

maart 2021

We zijn het jaar begonnen met een periode van thuisonderwijs, ook de muzieklessen gingen weer online.

In de onderbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Prachtige muziek om op te dansen of om een mooie tekening bij te maken. Het geluid van de celesta doet misschien ook wel aan de sneeuw en de winter denken! Daarna hebben we het liedje ‘het is winter’ geleerd. Ook ‘juf Roos’ zingt het lied, maar dan nét even anders. Ook hebben we een lied over de sneeuwpop geleerd met leuke bewegingen. We hebben het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met een Engels liedje over de sneeuw en ‘the Snowman’. Een film waarin niet gesproken wordt maar alleen muziek klinkt. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn naast het zingen van de winterliedjes bezig geweest met de Montessoribellen. We hebben geluisterd hoe lang de bellen klinken, welke goed bij elkaar passen en in welke volgorde de tonen komen. Ook hebben we het liedje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ gedaan met een spelletje waarbij je steeds een woord niet meer mag zingen. We sloten de les af met ‘schipper mag ik overvaren’.

Ook in de middenbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Meteen daarna zijn we op winterreis gegaan, met de bekende muziek van Schubert. We hadden een originele Duitse versie en ook de Nederlandse. Er kon op gedanst, gedirigeerd of getekend worden. Bij sommige kinderen lukte het zelfs om een stukje na te spelen op de piano of na te zingen! We bleven in de sneeuwstemming met het lied ‘de sneeuwpop en de zon’, een lied op een prachtige Noorse melodie. De winters in Noorwegen zijn lang, en er wordt daarom veel gezongen! Ook zijn we op zoek gegaan naar instrumenten in ons huis. Sommige hebben best wat instrumenten kunnen vinden! Ook hier hebben we het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met de film ‘the Snowman’. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we bezig geweest met de ‘boomwhackers’. Dit zijn gekleurde plastic buizen met verschillen lengtes en daardoor verschillende tonen. Je kunt hier heel veel leuke dingen mee doen. We hebben vanaf het digibord meegespeeld met o.a. ‘Ode an die Freude’, zelfs 3-stemmig! Ook hebben we in groepjes zelf muziekstukjes bedacht, met een zelfbedachte notatie opgeschreven en laten uitvoeren door andere kinderen!

De bovenbouw is dit jaar begonnen met het thema ‘de Aziaten’. In de muziekles proberen we altijd een beetje aan te sluiten bij de thema’s. Nadat we verschillende opnames van de bekende Bach-fuga hebben vergeleken gingen we luisteren naar de bekende ‘Peking opera’. We kwamen in een hele andere wereld terecht. De reacties waren: gegil, krijserig, vals, schel, kattengejank etc. En begrijpelijk hoor! Lena omschreef het eigenlijk heel goed: ‘’Het is heel anders dan de muziek (van hier) eigenlijk is (onze) muziek normaal maar voor hun is dit normaal. Ook hebben we Chinese instrumenten bekeken en beluisterd en Amsterdamse kinderen Japanse liedjes horen zingen. Wat heel veel kinderen leuk vonden was het zelf maken van ‘Chinese’ muziek met de pentatonische toonladder via een app. Er was zelfs één iemand die ontdekt had dat hij z’n eigen naam in de muziek kon zetten! Ook zijn de kinderen opzoek gegaan naar popmuziek uit de Aziatische landen. Deze muziek klinkt soms nét even anders maar toch lijkt het ook veel op de onze. We hebben het thema voorlopig afgesloten met het lied ‘Akai hana’, een beroemd lied uit Japan. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we net als in de middenbouw bezig geweest met de ‘boomwhackers’.

december 2020

December staat altijd in het teken van sinterklaas en kerst. En dat ging dit jaar een beetje anders dan de andere jaren. In de onderbouw zijn we begonnen met de traditionele sinterklaasliedjes met een iets aangepaste tekst. De kinderen pakken het snel op en we zijn dan ook bezig geweest om de liedjes mooi te leren zingen; dat het ‘schreeuwerige’ wat je vaak hoort er een beetje af gaat. Toen sinterklaas eenmaal vertrokken was zijn we verder gegaan met het kerstrepertoire. Dit jaar geen viering maar wel gewoon lekker zingen zodat het straks een feest van herkenning wordt als de opnames die met het kerstkoor- en orkest worden gemaakt klaar zijn!

In de Middenbouw zijn we ook met de sinterklaasliedjes begonnen. Ook hier het werken aan het mooi zingen, wat de kinderen al bijna vanzelf doen! We hebben dan ook de iets lastigere liedjes geleerd en gezongen. We hebben ook nog een dramaspel gedaan waarbij de kinderen moesten springen, bukken, strooien, klimmen, lopen en stoppen. En toen werd het moeilijker; springen werd bukken, strooien werd klimmen en lopen werd stoppen en andersom. Het ging de kinderen goed af! Toen de sint weer richting Spanje vertrok zijn we begonnen met de kerstliederen. En een aantal kinderen zingen mee in het koor of spelen mee in het kerstorkest. Het begint al mooi te klinken. Jammer genoeg kunnen we dit jaar niet met z’n allen in de speelzaal zingen, maar we gaan wel een mooie opname maken!  

In de Bovenbouw hebben we het lied ‘In een Spaanse villa’ geleerd. Een lied met een tegenstelling tussen het ‘koude’ Nederland en het warme Spanje, wat je ook terug hoort in de muziek. Daarna hebben we naar bijzondere muziek geluisterd; een sinterklaasconcert wat ruim 35 geleden plaatst vond in de Nieuwe Kerk op de Dam, met traditionele sinterklaasliedjes in improvisaties in de stijl van Bach, Mendelssohn etc. Aan de kinderen de taak om de liedjes te herkennen. Dat viel soms nog niet mee, maar toch werd er enthousiast en ijverig geluisterd! Toen de sint vertrokken was zijn we met de kerstliederen begonnen. Een aantal van die liedjes komen elk jaar terug, andere zijn nieuw voor ze wat het zo leuk maakt! Er wordt goed gezongen!

Met het schoolkoor hebben we een geluidsopname gemaakt van de sinterklaasliederen en hetzelfde gaan we ook doen met de kerstliederen. Het kerstorkest bestaande uit kinderen uit de midden- en bovenbouw begeleidt ons daarbij. Het gaat vast heel mooi worden!

november 2020

In de onderbouw zijn we dit jaar begonnen met langzaam/snel in de muziekles. We hebben een lied geleerd over de slak en het haasje en ook hele snelle en langzame muziek gehoord. De afgelopen weken hebben we ons bezig gehouden met de herfst, met prachtige liederen als ‘In September komt de herfst in ons land’, ‘Ploem de pluimstaart’ en de ouwe gouwe ‘Onder moeders paraplu’ en ’t regent op de brug. Ook hebben we ontdekt dat niemand minder dan Wolfgang Amadeus Mozart al onder de indruk was van het lied ‘Olifantje in het bos’, getuige een variatiereeks voor piano. En was daar midden in die vrolijke variatiereeks het kleine olifantje z’n mama even kwijt??

 

In de Middenbouw zijn we de afgelopen weken bezig met liedjes over de nacht, het slapen en de avond. Vaak zijn het hele mooie, rustige liederen maar niet altijd! Jaren geleden hebben twee bovenbouw kinderen van de Eilanden in de muziekles een knap ritmisch lied geschreven over een speelgoedwinkel wat midden in de nacht tot leven kwam! We hebben dit met ritme instrumenten tot een swingend lied gemaakt. We hebben aan de hand van het mooie lied ‘Boven op de berg’ ook geleerd over het carillon en de beiaardier. Een leuke afsluiting van de les is de ‘ketting rijgen’.

 

De Bovenbouw is dit jaar begonnen met de Maori’s waar we ook twee liederen bij hebben geleerd. Het lied ‘Tomorrow’ uit de film ‘Annie’ werd op hoog niveau door de kinderen gezongen en is terecht een klassieker geworden. De laatste weken zijn de kinderen zelf flink aan het werk geweest met hun eigen creaties. Zo hebben de kinderen alleen of in tweetallen een muziekquiz, dans, muziekstuk of lied gemaakt. Daar kwamen verassende en knappe prestaties uit! Hele opnames werden gemaakt en drumstellen in de klas gebracht!

 

Daarnaast zijn we dit jaar begonnen met een vast schoolkoor na schooltijd! Ruim 20 jongens en meisjes uit de midden- en bovenbouw zingen op hoog niveau canons en liederen in verschillende talen. We zijn ondertussen begonnen met kerstrepertoire en hopen t.z.t. van ons te laten horen!