april 2021

De muzieklessen van de midden- en bovenbouw houden we de laatste weken online, in klas . Via het digibord hebben we live contact en zo kunnen we dan toch muziekles hebben! Dat is best even wennen. Zingen kan nog even niet (sowieso zit er vertraging op de lijn) en het is even zoeken naar wat wel kan. Via ‘scherm delen’ hebben we toegang tot allerlei interessante filmpjes en muziek met bijbehorende opdrachten.

In de middenbouw zijn we verder gegaan met oriëntatie naar muziekinstrumenten. Via het fantastische muziek stuk ‘The young person’s guide to the orchestra’ uit 1946 van Benjamin Britten (1913-1976) hebben we hier twee lessen uitgebreid aan gewerkt. Britten schreef dit educatieve stuk speciaal voor kinderen en jongeren om daarmee de muziekinstrumenten van het symfonieorkest te leren kennen. Het muziekstuk begint met de verschillende instrumentengroepen. Daarna volgen variaties waarbij alle instrumenten afzonderlijk aan bod komen. Als afsluiting volgt een fuga wat uitmondt in het volle orkest. We hebben ook geluisterd naar de verschillende karakters van de instrumenten en dat genoteerd. Dat was nog best lastig, maar wel leerzaam! We sluiten de les vaak af met een filmpje van de website www.kiesjeinstrument.nl waarbij kinderen hun instrument presenteren. Ook zijn er kinderen in de klas die op hun instrument al wat hebben laten horen. We hebben ook een les gewerkt over emoties in muziek. Gevoel en emotie is heel belangrijk bij muziek. Je gevoel kan veranderen als je naar muziek luistert en je kan je eigen gevoel ook in een liedje of muziek ‘stoppen’! Misschien wel de leukste les was ‘Carnaval der dieren’, het bekende muziekstuk van de componist Camille Saint-Saëns (1835-1921). Dit keer in een educatieve uitvoering door het orkestgebouworkest. De gebroeders Jussen (twee jonge pianisten) namen ons in mee in het rijk der dieren. Saint-Saëns heeft de karakters van de dieren heel goed weten te vertalen naar muziek. De kinderen zelf konden heel goed vertellen hoe de muziekjes moesten klinken, en vaak klopte het precies!

In de bovenbouw zijn we bezig geweest met filmmuziek. Een film zonder muziek is saai zijn we achter gekomen en je kan een film een andere draai geven door er andere muziek onder te zetten. Je kan door andere muziek een heel ander gevoel overbrengen. We hebben het ook gehad over gevoelens en emoties en aan de hand van (film)muziek verschillende emoties ontdekt. Daarnaast hebben we zelf een ‘filmscript’ geschreven naar aanleiding van bestaande filmmuziek.

Een hele andere les was het ‘spiegelend bewegen’ op verschillende muziekjes. In duo’s werd er gedanst op muziek waarbij de één bewegingen moest bedenken en de andere het exact moest nadoen. Bij het bedenken van bewegingen luister je ook heel goed naar muziek. Muziek en beweging hebben veel gemeen. Hoge tonen kun je bijvoorbeeld omzetten naar hoge bewegingen en natuurlijk kun je veel doen met tempo en snelheid. Maar ook de sfeer kun je gemakkelijk ‘omzetten’.

In de ‘passietijd’ hebben we geluisterd naar hét muziekstuk, de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750). We hebben geluisterd naar een hele mooie opname van het Utrechtse studenten koor en orkest. Al is het muziek waar de meeste van ons niet echt naar luisteren, veel kinderen waren onder de indruk!

En toen werd het lente. We hebben een lentedansje gedaan en naar verschillende lentemuziek geluisterd. Ook zijn we begonnen met een korte cursus bodypercussion met als afsluiting een filmpje door echte profs.

 

Deze website maakt gebruik van cookies

Esprit Scholen neemt uw privacy zeer serieus, daarom maakt espritscholen.nl alleen gebruik van functionele cookies om de website goed te laten functioneren. De website gebruikt geen tracking of tracking cookies en toont geen advertenties. Waar het nodig is om gebruik te maken van functionaliteit van derden, wordt zoveel mogelijk gekozen voor een privacy vriendelijke oplossing.