december 2021
In de onderbouw hebben we twee weken gewerkt met weerkaarten waarbij de kinderen vanaf grafische notatie muziek leren lezen. Eerst met bodysounds en daarna met instrumenten. Ook lukte het om tweestemmig te lezen en te werken in twee groepen! Daarna kwamen we in de sinterklaastijd. We hebben met elkaar de traditionele (enigszins aangepaste) sinterklaasliedjes geleerd en gezongen en we leren ook ieder jaar een nieuw sinterklaaslied, passend bij het thema. Dit jaar was dat ‘de sint blijft fit’. We hebben een prachtige sintviering gehad waarbij de klassen om de beurten naar de sint en de pieten mochten gaan. Er werd mooi gezongen. Daarnaast hebben we geluisterd naar het lieve liedje ‘Pietje moe’. Na de sinterklaastijd volgt meteen de tijd voor kerst waarbij we prachtige kerstliedjes leren. Denk aan ‘dichtbij de kerstboom’, ‘midden in de winternacht’ en ‘in ied’re kleine appel’. Hoe de kerstviering dit jaar wordt, we zullen het zien.
In de middenbouw hebben wij twee musici te gast gehad, Anne met haar cello en Maria met viool en altviool. Wat klonk het prachtig en wat waren de kinderen enthousiast! We hebben samen sinterklaasliedjes gezongen en de kinderen mochten ook zelf proberen op de meegebrachte instrumenten. Het leuke is dat Anne en Maria allebei ook lesgeven op hun instrument. Sommige kinderen hebben zich al opgegeven! Naast de traditionele sinterklaasliedjes leren we ook elk jaar een nieuw sinterklaaslied, passend bij het thema. Dit jaar was dat ‘de sint blijft fit’. We hebben een prachtige sintviering gehad waarbij de klassen om de beurten naar de sint en de pieten mochten gaan. Er werd volop gezongen, en hoe! We hebben ook gewerkt aan ritmische muzieknotatie. We gebruikten daarvoor een sinterklaaswerkblad met woorden met verschillende lettergrepen. Het mooie is dat je die lettergrepen om kunt zetten naar noten. Soms gebeurt het dat een lettergreep meerdere noten krijgt. We noemen dat een melisme. En toen brak de tijd voor kerst aan. We zijn aan het zingen met liederen als ‘dichtbij de kerstboom’, ‘midden in de winternacht’ en drie! Engelse liedjes: ‘Christmas is coming’, ‘mummer’s song’ en ‘We wish you a merry Christmas’. Daarnaast spelen een aantal kinderen uit de middenbouw mee met het schoolorkest!
Ook in de bovenbouw hebben wij twee de musici te gast gehad, Anne met haar cello en Maria met viool en altviool. Wat klonk het prachtig en wat waren de kinderen enthousiast! We hebben samen gezongen met het lied ‘Tomorrow’. De kinderen mochten ook zelf proberen op de meegebrachte instrumenten. Het leuke is dat Anne en Maria allebei ook lesgeven op hun instrument. Toen kwam de sinterklaastijd waarin we natuurlijk sinterklaasliedjes hebben gezongen en ook het nieuwe sinterklaaslied ‘sinterklaas blijft fit’ hebben geleerd. De kinderen van de bovenbouw hebben alleen of in tweetallen een nieuwe sinterklaastekst verzonnen op de melodie van ‘sinterklaas kapoentje’. Dat bleek nog niet eens zo makkelijk te zijn, maar uiteindelijk zijn er hele mooie teksten uit gekomen. De kinderen kregen op een gegeven moment ook duidelijk de smaak te pakken. Een aantal had zelfs twee of drie coupletten erbij gemaakt! En toen brak de tijd voor kerst aan. We zijn aan het zingen met liederen als ‘dichtbij de kerstboom’, ‘midden in de winternacht’ en een nieuwe melodie door meester Dennis gemaakt op een tekst van Johnny Jordaan: ‘Als de kaarsjes branden gaan’. Daarnaast spelen een aantal kinderen uit de bovenbouw mee met het schoolorkest!
