juni 2021
Hoera, geen muzieklessen online meer maar gewoon weer als vanouds! Wat een enthousiasme, en wat werd er gezongen! En gelukkig, er word nog steeds heel mooi gezongen op de Eilanden! Om het gemis van de fysieke muzieklessen van de afgelopen maanden op te vangen hebben alle kinderen 2x per week muziekles, wat is dat fijn!
In de onderbouw zijn we begonnen met weer eens flink in te zingen en aan de stem te werken. Vorderingen worden heel snel gemaakt, ook bij de kinderen die er de afgelopen tijd bij zijn gekomen! We hebben de oude vertrouwde liedjes weer eens herhaald en een aantal nieuwe liedjes geleerd. Vooral het lied ‘Kom zing maar mee’ is populair bij de kinderen! U zult het refrein van dit dierenlied vast thuis wel eens gehoord hebben! Ook hebben we een lied geleerd over een kikker, ‘dag kleine kikker bij ons in de sloot’. Verder een lied over de glijbaan en het bekende ‘In holland staat een huis’. De kinderen van de midden- en bovenbouw gebruiken de melodie van dit lied elk jaar als afscheidslied voor de vertrekkende groep 8 kinderen. Wat dat betreft goed dat de kinderen dit alvast een beetje kennen net als het overbekende ‘Vader Jacob’, wat we later in de middenbouw weer gebruiken als we canon leren zingen. Ook hebben we in de speelzaal in groepjes met instrumenten gewerkt. De kinderen leren spelenderwijs de instrumenten te ontdekken wat heel goed is voor de ontwikkeling op velerlei vlak. De instrumenten hebben we ook ingezet bij het lied ‘Kom zing maar mee’, maar dan als begeleiding bij het lied.
Ook in de middenbouw werd er weer zo fijn gezongen! We hebben ook weer even flink ingezongen en aan onze stem gewerkt waardoor de algemene klank weer mooier wordt. Daardoor klinkt het zingen ook mooier waar we natuurlijk heel blij van worden! In de lijn van de instrumenten oriëntatie hebben we het lied ‘Violen beginnen’ geleerd, ook wel bekend als ‘Die Geige’ en ‘Das Orchester’. In dit lied klinken de verschillende instrumenten met hun karakters. We hebben dit lied zelfs al tweestemmig in canon gezongen wat al mooi klonk! Uiteindelijk wordt het een vijfstemmige canon. We zijn ook begonnen met liedjes uit de serie van Pippi Langkous. In de Scandinavische landen wordt van oudsher veel gezongen, met name in de lange, koude, donkere wintermaanden. Een aantal van die prachtige melodieën zingen we in de klas waarbij ze heel verschillend qua karakter zijn, wat het natuurlijk juist leuk maakt! Ook hebben we met instrumenten gewerkt. In groepjes zijn we achter de xylofoons gaan zitten waarbij de kinderen zelf melodietjes en muziek gingen verzinnen die ze vervolgens aan de groep gingen presenteren. Naast het creatief bezig zijn leren de kinderen ook samenwerken met elkaar, hun (muzikaal) geheugen te trainen en te presenteren voor de rest van de groep. Het hoogtepunt was misschien wel het klassenconcert, dit jaar voor het eerst geïntroduceerd. Er zijn veel kinderen die een instrument bespelen en dat mogen ze tijdens het klassenconcert laten horen! Daarnaast hebben we ook zangtalenten gehoord. Wat werd er mooi gemusiceerd en wat werd er ook ontzettend goed geluisterd door de rest van de groep! Voor herhaling vatbaar!
In de bovenbouw zijn we ook weer lekker gaan zingen. Natuurlijk ons geliefde lied van de ‘Titanic’ en ‘de Amsterdamse grachten’ maar ook weer nieuwe liedjes. De laatste tijd hebben we het gehad over de componist Beethoven en daar hoort natuurlijk de bekende canon ‘Signor Abate’ bij. De kinderen pakken deze tweetalige canon goed op en natuurlijk zingen we die ook in canon! Ook hebben we het Europese volkslied geleerd. Deze bekende melodie ‘Ode an die Freude’ uit de 9e symfonie zingen we dan op ‘na’ of ‘wa’. Geen tekst dus, precies wat de bedoeling was. We hebben dit lied ook met de ‘boomwhackers’ (de gekleurde buizen) gespeeld in een 1, 2 en 4-stemmig arrangement. Dat ging behoorlijk goed waarbij de kinderen heel geconcentreerd moesten lezen en op het goede moment moesten spelen. We zijn daarnaast begonnen met het lied ‘Olga’, de kinderen zingen het graag. Het zingt lekker weg maar het lukt natuurlijk alleen als we goed op de hoge tonen in het refrein letten en goed articuleren bij de coupletten. Gelukkig weten de kinderen dat en doen ze hun uiterste best om dit lied lekker te laten swingen! Als laatste zijn we begonnen met het lied ‘Alle monsters vieren feest’. Dit ‘griezelige’ lied bestaat uit verschillende karakters wat we goed kunnen laten horen in het zingen. Het lied heeft hele hoge en lage tonen, korte en lange tonen, harde en zachtere gedeelten, kortom alles komt er in voor en dat maakt het lied zo interessant en leuk om te zingen!