maart 2021

We zijn het jaar begonnen met een periode van thuisonderwijs, ook de muzieklessen gingen weer online.

In de onderbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Prachtige muziek om op te dansen of om een mooie tekening bij te maken. Het geluid van de celesta doet misschien ook wel aan de sneeuw en de winter denken! Daarna hebben we het liedje ‘het is winter’ geleerd. Ook ‘juf Roos’ zingt het lied, maar dan nét even anders. Ook hebben we een lied over de sneeuwpop geleerd met leuke bewegingen. We hebben het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met een Engels liedje over de sneeuw en ‘the Snowman’. Een film waarin niet gesproken wordt maar alleen muziek klinkt. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn naast het zingen van de winterliedjes bezig geweest met de Montessoribellen. We hebben geluisterd hoe lang de bellen klinken, welke goed bij elkaar passen en in welke volgorde de tonen komen. Ook hebben we het liedje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ gedaan met een spelletje waarbij je steeds een woord niet meer mag zingen. We sloten de les af met ‘schipper mag ik overvaren’.

Ook in de middenbouw zijn we dit jaar begonnen met de ‘dans van de suikerfee’ uit de Notenkraker. Meteen daarna zijn we op winterreis gegaan, met de bekende muziek van Schubert. We hadden een originele Duitse versie en ook de Nederlandse. Er kon op gedanst, gedirigeerd of getekend worden. Bij sommige kinderen lukte het zelfs om een stukje na te spelen op de piano of na te zingen! We bleven in de sneeuwstemming met het lied ‘de sneeuwpop en de zon’, een lied op een prachtige Noorse melodie. De winters in Noorwegen zijn lang, en er wordt daarom veel gezongen! Ook zijn we op zoek gegaan naar instrumenten in ons huis. Sommige hebben best wat instrumenten kunnen vinden! Ook hier hebben we het ‘sneeuwseizoen’ afgesloten met de film ‘the Snowman’. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we bezig geweest met de ‘boomwhackers’. Dit zijn gekleurde plastic buizen met verschillen lengtes en daardoor verschillende tonen. Je kunt hier heel veel leuke dingen mee doen. We hebben vanaf het digibord meegespeeld met o.a. ‘Ode an die Freude’, zelfs 3-stemmig! Ook hebben we in groepjes zelf muziekstukjes bedacht, met een zelfbedachte notatie opgeschreven en laten uitvoeren door andere kinderen!

De bovenbouw is dit jaar begonnen met het thema ‘de Aziaten’. In de muziekles proberen we altijd een beetje aan te sluiten bij de thema’s. Nadat we verschillende opnames van de bekende Bach-fuga hebben vergeleken gingen we luisteren naar de bekende ‘Peking opera’. We kwamen in een hele andere wereld terecht. De reacties waren: gegil, krijserig, vals, schel, kattengejank etc. En begrijpelijk hoor! Lena omschreef het eigenlijk heel goed: ‘’Het is heel anders dan de muziek (van hier) eigenlijk is (onze) muziek normaal maar voor hun is dit normaal. Ook hebben we Chinese instrumenten bekeken en beluisterd en Amsterdamse kinderen Japanse liedjes horen zingen. Wat heel veel kinderen leuk vonden was het zelf maken van ‘Chinese’ muziek met de pentatonische toonladder via een app. Er was zelfs één iemand die ontdekt had dat hij z’n eigen naam in de muziek kon zetten! Ook zijn de kinderen opzoek gegaan naar popmuziek uit de Aziatische landen. Deze muziek klinkt soms nét even anders maar toch lijkt het ook veel op de onze. We hebben het thema voorlopig afgesloten met het lied ‘Akai hana’, een beroemd lied uit Japan. Tijdens de muziekmomenten op de maandag bij de noodopvang zijn we net als in de middenbouw bezig geweest met de ‘boomwhackers’.

 

Deze website maakt gebruik van cookies

Esprit Scholen neemt uw privacy zeer serieus, daarom maakt espritscholen.nl alleen gebruik van functionele cookies om de website goed te laten functioneren. De website gebruikt geen tracking of tracking cookies en toont geen advertenties. Waar het nodig is om gebruik te maken van functionaliteit van derden, wordt zoveel mogelijk gekozen voor een privacy vriendelijke oplossing.